Ultimele Articole

Durerea musculară

Durerea musculară (mialgia) este una din cele mai frecvente acuze, având diverse localizări și stadii de severitate. Din fericire, această problemă este de cele mai multe ori autolimitantă, fără să provoace sechele sau impotență funcțională. Chiar și așa, există situații în care durerea musculară poate să fie extrem de supărătoare. De apariția acestui fenomen este incriminat de cele mai multe ori efortul fizic susținut, efectuat fără o perioadă de incălzire.

Cauzele durerilor musculare

Dacă marea majoritate a durerilor musculare apar după un antrenament sportiv în urma căruia apare tensiune la nivelul fibrelor musculare sau chiar injuria acestora, se pare că există numeroși alți factori care pot să concure la apariția acestei acuze neplăcute. Câteva dintre cele mai frecvente cauze medicale ale durerilor musculare sunt:

  • Fibromialgia sau suferința cronică, non-inflamatorie a mușchilor, care duce la apariția durerilor difuze cu localizări multiple. Această afecțiune nu se asociază cu distrucție la nivelul articulațiilor sau tumefiere. Cauza exactă a acestei afecțiuni nu a fost până în prezent elucidată.
  • Infecțiile pot cauza și ele apariția durerilor musculare. De cele mai multe ori, gripa se asociază cu apariția durerilor musculare generalizate. De asemenea, infecțiile cu virusurile hepatitice (B, C) pot să asocieze în tabloul clinic această suferință. Și, nu în ultimul rând, poliomelita, care este o boală virală, poate să determine dureri
  • Bolile autoimune sunt o altă cauză frecventă a durerilor musculare cu diverse localizări. Pacienții care sunt diagnosticați cu lupus și dermatomiozită se plâng în mod frecvent de dureri musculare.
  • Medicamentele au fost și ele incriminate în apariția durerilor musculare. Astfel, persoanele care prezintă hipercolesterolemie și iau statine pot să prezinte astfel de acuze neplăcute.
  • Bolile endocrine sunt o altă cauză de mialgii. Atât hipertiroidia, cât și hipotiroidia, se asociază cu durere la nivel muscular.
  • Tulburarile hidroelectrolitice (nivel scăzut de potasiu) sunt o alta cauză de mialgie.

Citește mai mult »

Febra musculară – teorie și practică (partea a III-a)


Dr.Alin Popescu
Medic primar medicină sportivă
Secretar General Societatea Română de Medicină Sportivă
Director Departamentul Medical F.R. Rugby

Atât pentru prevenirea apariției febrei musculare, cât și pentru cazul în care ne dorim o formă fizică cât mai bună, trebuie să înțelegem un lucru esențial: corpul nostru trece printr-un proces de adaptare, care este complet natural. Febra musculară nu generează efecte negative pe termen lung. Durerea resimțită la nivelul țesuturilor moi este un fenomen normal și absolut necesar pentru a atinge o formă fizică bună.

În acest sens, trebuie respectate anumite principii:

  1. Principiul încărcării – un stress sau o încărcare mai mare decât nivelul normal sunt necesare pentru ca adaptarea să aibă loc. Corpul se va adapta stimulului. Odată corpul adaptat, un nou stimul este necesar pentru a continua transformarea. Pentru ca un mușchi, inclusiv inima, să-și crească forța, trebuie să fie încărcat progresiv cu o greutate mai mare față de cea cu care este obișnuit. Pentru a mări rezistența, mușchii trebuie să lucreze o perioadă de timp mai îndelungată decât cea cu care sunt obișnuiți. Dacă acest stress este îndepărtat sau redus, va apărea o reducere a performanțelor. Un nivel normal de exerciții va menține constant nivelul de fitness existent.

Citește mai mult »

Febra musculară – teorie și practică (partea a II-a)

Iată câteva sfaturi folositoare pe care să le încercați, pentru a vedea care funcționează cel mai bine în cazul dumneavostră. În esență, cel mai bun tratament pentru febra musculară este prevenirea apariției ei.

–Dați dovadă de răbdare: febra musculară va dispărea în 3 până la 7 zile fără nici un fel de tratament.

–Încercați tehnici de recuperare activă. Exercițiile aerobe ușoare măresc fluxul sanguin și astfel ajută la diminuarea durerii musculare.

–Reveniți-vă după efort prin stretching ușor. Întindeți mușchii până simțiți un ușor discomfort și mențineți poziția 10-30 secunde.

–Masaj blând la nivelul musculaturii afectate. Masajul stimulează neutrofilele ( celule albe din sânge care luptă împotriva inflamației ), reducând durerea musculară.

Citește mai mult »

Febra musculară – teorie și practică (partea I)

“Abia m-am putut ridica din pat azi- dimineață…”, “Nu îmi pot ridica brațele…”, “Ieri nu am putut umbla deloc…”, “ Mă doare tot spatele…” sunt afirmații pe care fiecare dintre noi le-am făcut în urma unui efort fizic solicitant la un moment dat. Cu toții ne-am poticnit din cauza musculaturii dureroase în ziua următoare unui efort fizic, fie că a fost vorba de o excursie la munte, ședința la sala de gimnastică sau un meci de fotbal cu prietenii.

Ți se taie respirația și te simți copleșit când apare febra musculară? Sau poate e doar modul meu specific de a privi situația…Vom vedea în rândurile care urmează substratul modificărilor care generează febra musculară.

Febra musculară descrie un fenomen de durere musculară resimțită la 24-72 de ore după efort, mai ales în cazul practicării unui nou program de exerciții, după o schimbare a sportului practicat sau după o creștere a duratei și intensității antrenamentelor. Febra musculară se caracterizează prin sensibilitate musculară, scăderea forței și, în consecință, afectarea mișcării. Această durere este un răspuns normal, la un efort neobișnuit și este o parte a procesului de adaptare, ce duce la o mai mare rezistență și forță pe măsură ce mușchii se refac și revin la conformația normală. Durerea atinge de obicei cel mai mare nivel în primele două zile după efort și dispare treptat. În formele cele mai severe, durerea apare la 12 ore după terminarea efortului și se poate menține până la 7 zile.

Citește mai mult »

Masajul

Masajul poate fi o variantă excelentă de relaxare însă de cele mai multe ori această tehnică are implicații clare terapeutice. Cu ajutorul acestei tehnici mecanice asupra tegumentului și mușchilor, au loc numeroase reacții în urma cărora este stimulată circulația locală. Există numeroase tehnici de masaj, cu indicații diferite în funcție de patologia existentă și recomandarea medicului de specialitate. Oferta de cabinete de masaj este extrem de generoasă în momentul de față. Dacă mergeți pentru relaxare, atunci alegerea este simplă, însă dacă vă confruntați cu o anumită afecțiune, recomandarea mea este de a beneficia de expertiza unui profesionist, care face un masaj terapeutic țintit pentru fiecare problemă în parte.

 Beneficiile masajului

 Masajul este o  tehnică non-invazivă, cu ajutorul căreia se pot remedia numeroase probleme de ordin musculo-scheletal. Prin presiunea exercitată este stimulată circulația, lucru care are drept consecință furnizarea substanțelor nutritive și a oxigenului către zona pe care se face masaj. Dacă se practică tehnica masajului blând, pe zonele unde există contracturi are loc relaxarea musculară și calmarea durerilor ce pot să apara în acest context. De asemenea zonele contractate au un grad redus de mobilitate – situație ce poate fi ameliorată cu ajutorul masajului. Astfel, crampele și durerea pot fi rezolvate, iar mobilitatea zonei poate să crească. În cazul pacienților care au suferit intervenții chirurgicale, tehnica masajului ajută la o recuperare mai rapidă, cu reluarea gradului de autonomie.

Citește mai mult »

Oboseala musculară

Indiferent de ce activitate sportivă sau profesională practicați, oboseala musculară poate să fie un real impediment în acest sens. Din păcate, această acuză poate să apară și în cazul celor care nu fac sport, ceea ce este cu atât mai îngrijorător, deoarece poate să ascundă diverse afecțiuni. Din punct de vedere al definiției unanim acceptate, oboseala musculară este o scădere a capacității de a efectua o mișcare voluntară musculară. Cu alte cuvinte, pentru cei care fac sport acest lucru înseamnă că nu vor mai putea efectua exercițiile care în mod normal nu reprezentau o provocare. În cazul celor care nu fac sport, oboseala musculară se va manifesta prin apariția dificultăților, până la imposibilitatea realizării activităților zilnice, de tipul urcatul sau coborâtul scărilor sau chiar ridicatul de pe scaun.

Cauzele oboselii musculare

Acidul lactic este incriminat în apariția senzațiilor neplăcute de durere și oboseală musculară. Acest compus este eliberat în timpul efortului muscular, fiind transformat în lactat și folosit de către organism ca sursă de energie. Chiar și așa, există o cantitate de lactat care rămâne la dispoziția mușchilor sub formă de depozit, acesta fiind implicat în apariția durerii, spasmului și a oboselii musculare.

Citește mai mult »

Idei despre… cârcei

Toţi ne-am lovit la un moment dat în viaţă de neplăcutul cârcel. Acest fenomen nu este altceva decât o contracţie musculară involuntară, dureroasă, ce poate avea orice localizare. Severitatea cârceilor poate să difere şi ea de la o simplă contracţie până la impotenţa funcţională de scurtă durata. Din fericire cârceii nu sunt o problema severă de sănătate însă apariţia frecvenţa a acestora poate ascunde diverse dezechilibre în organism. Cu alte cuvinte organismul lansează semnale de alarmă în momentul în care ceva nu este în regulă, iar cârcelul poate fi interpretat ca un astfel de semnal.

De ce apar cârceii?

Este adevărat că toţi ne-am confruntat cu aceste contracţii involuntare dureroase însă există persoane care sunt la risc de a dezvolta în mod frecvent cârcei.

Sportivii de performanţă sunt o categorie aparte ce prezintă această problema sub diversele ei forme. În timpul efectuării activităţii sportive, musculatura este suprasolicitată motiv pentru care pot să apară astfel de contracţii, cu atât mai mult cu cât nu se practică o încălzire adecvată iar temperatura mediului ambient este mai scăzută.

Orice afecţiune musculară de fond predispune către apariţia cârceilor. De asemenea există afecţiuni care ţin de alte organe şi care pot afecta structura musculară ducând la apariţia contracturilor involuntare la acest nivel. Printre acestea se numără bolile de tiroidă sau afecţiuni ale glandei suprarenale.

Citește mai mult »

Când folosim cald şi când folosim rece în patologia aparatului locomotor

Poate cel mai expus aparat al organismului uman, din punct de vedere al accidentărilor fie ele voluntare sau nu, este aparatul locomotor. Acesta este format în principal  din sistemul muscular şi sistemul osteo-articular.

O problematică ce apare frecvent în practica medicală şi în viaţa de zi cu zi este atunci când pacientul are dificultăţi în a folosi terapiile ce utilizează mijloace ce produc căldură sau cele ce produc răcirea segmentului osteo-muscular afectat.

În cele ce urmează vom încerca să trasăm nişte linii clare în simplificarea noţiunii de cald şi rece în ameliorarea simptomatologiei aparatului locomotor şi ce este cel mai important: să ştim când folosim cald şi când folosim rece în acest context.

Trebuie înţeles că muşchiul produce căldură prin mecanisme intrinseci complexe,  atunci când este solicitat prin efort fizic de orice fel: mers pe stradă, ridicat greutăţi, dans, sport. Modalitatea organismului de a elimina această căldură provenită din  efectuarea unui efort fizic pentru a rămâne la o valoare a temperaturii corporale  normale, este de a  transpira. Însă atunci când organismul suferă în urmă unui traumatism reacţia lui normală este de a se inflama.

Citește mai mult »